lördag 8 juni 2013

Lektion i historia




För en tid sedan var jag och rotade efter små skatter på vår sommarstuga. Det är synd att det mesta är mycket slitet men på samma gång är det det som gör det så intressant, tänk att man använde så här fina och detaljerade kärl till vardags förr. Jag hittade många av Arabias djupa tallrikar (t.ex. de med blå kant uppe till höger)och alla var mycket slitna. Tack vare slitaget går det bra och föreställa sig hur mina släktingar slevat i sig diverse soppor ur dem, alla samlade kring matbordet. På samma sätt kan jag föreställa mig hur de sedan sörplat i sig kaffe ute på verandan ur en blommig kaffekopp. 

 Det som också är synd, är att det finns fat i mängder men oftast har kopparna inte klarat sig, antar att det beror på att faten oftast ligger tryggt på bordet medan kopparna lever ett mer riskfyllt liv mellan bordskanten och munnen.


               
                  Fanns många gamla stämplar och fick öva från vilka årtionden de härstammar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar